http://www.emersonwaldorf.org/files/images/curriculum_overview_slides/02.jpg
Подготвя ли валдорфското образование децата за "истинският" свят и ако е така, как го прави?
Лесно
е да се попадне в грешката да вярваме, че образованието трябва да подготви децата,
така, че да се вписват в обществото. Въпреки, че ние със сигурност се влияем от
това, което светът ни носи, факт е, че света се оформя от хората, а не хората
според света. Положителна промяна на света е възможно да бъде извършено по
здравословен начин, само ако тези, които я формират, са хармонично развити човешки същества. Образованието в нашето материалистично общество се фокусира върху
интелектуалните аспекти на човешкото същество и е избрало в голяма степен, да
не обръща внимание на някои други елементи, които са от съществено значение за благополучието
ни. Те включват нашия емоционален живот (емоции, естетика и социална
чувствителност), нашата воля (способността да се направи нещо), и нашият
морален характер (яснота за това, кое е правилно или грешно). Без наличието на
тези качества, ние сме непълноценни - факт, който може да стане очевиден, в
по-късните години, когато чувството за празнота започва да завладява човека.
Ето защо във валдорфското училище, практическите и художествените предмети
играят толкова важна роля, заедно с цялостния спектър от традиционни учебни
предмети, които училището предлага. Практическите и артистичните занимания, са
от съществено значение за постигане на подготовка за живота в
"реалния" свят. Валдорфското образование признава и зачита пълната
гама на човешките възможности. То е насочено към целият капаците на детето,
като се стреми да се събудят и облагородят всички латентни способности. Децата
се учат да четат, пишат, смятат; те учат история, география, физика, химия... В
допълнение, всички деца се учат да пеят, да свирят на музикален инструмент,
рисуват, моделират глина, обработват и резбоват дърво, рецитират и да участват
в пиеси, мислят самостоятелно, и работят в хармония и уважение с другите.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiGGhWl0oHoWMnDZ9dsrfyvA97xQTJXaGOWkLCE6lU6kJvfd1EPUwObsCERsX6TdjSnewYzbkQOykABOjGnXuqz3UEpipzlAfjhTD65NLgartR-xA_rQ0XxxYQT4Z-17Dqn8MhgxXSa0Zpr/s1600/ovsclassroom12-10_1275.jpg
Развитието на тези различни способности е взаимносвързано. Например, момчетата и
момичетата се учат да плетат в първи клас. Придобиването на това основно и
приятно човешко умение помага да се развие сръчността на ръцете, което след
пубертета ще се трансформира в способността да мислят ясно и да "вплитат"
мислите си в едно цяло.
http://www.emersonwaldorf.org/files/images/curriculum_overview_slides/fabricwork.jpg
Подготовката за живота включва възпитанието на всестранно развити личности. Валдорфското образование има за свой идеал човек, който е добре осведомен за света, човешката история и култура, който има много разнообразни практически и творчески способности, който чувства дълбоко благоговение и общува с природата, и който може да действа с инициатива и в свобода при наличието на икономически и политически предизвикателства. Има много ученици завършили валдорфски класове, от всички възрасти, които въплъщават този идеал и които са може би най-доброто доказателство за ефикасността на образованието.
От
статията "Пет Често задавани въпроси" от Колин Прайс; първоначално
отпечатано в Renewal Magazine, Пролет / Лято 2003