Сезонни дейности, като събиране на реколтата от зърно, засаждане на луковици, добиване на сок от кленовите дървета, или събиране на ядки служат за задълбочаване на осведомеността на децата за света около тях.
http://www.sshomesteadfarm.org/waldorf
http://empiricalopera.wordpress.com/category/e-o-field-trips/
Сезонни фестивали, които празнуват: щедростта на есента или настъпването на пролетта, поощряват връзката с цикъла на годината. Чрез тези дейности, които се извършват ритмично, се засилва чувството на детето за цикъла на живота и на природата. В по-късните години, това чувство може да поддържа чувството за благополучие и връзката с естествения свят. Малките деца имат интимна връзка с заобикалящата ги среда, както и всичко, което те срещат и което им прави дълбоко впечатление. Тъй като те са толкова чувствителни и отзивчиви, можем да ги разглеждаме като сетивен орган, които възприема света с цялото си същество.
http://thegardenofenchantment.com/picturegallery.php |
http://thegardenofenchantment.com/picturegallery.php
Това красиво обкръжение е просто и успокояващо, и сетивните впечатления, които то поражда, насърчава физическото развитие и здравето на детето. Тъй като материалите, използвани в детската градина, са естествени и природни, те помагат на детето да развие здравословно отношение към материалния свят.
Учене чрез игра
Малките деца обичат да играят. Чрез игрите, те навлизат в дейността на възрастните около тях. Най-добрият вид дейности за детската градина са тези, които им позволяват да се ангажират, на нивото на детето, в работата на възрастните.
http://www.inhabitots.com/why-waldorf-education-is-a-great-choice-for-environmentally-conscious-parents/
|
Материалите и играчките във валдорфската детска градина стимулират децата да използват енергията на въображението и фантазията си. Децата стават способни да превърнат естествените материали, в какъвто и да е вид играчка. Те могат да използват парчета дърво, които са били оставени в естествените им форми като инструменти, музикални инструменти, телефони, автомобили, билети за представление, храни за празника или заровено съкровище от злато и скъпоценни камъни. Ако човек наблюдава деца, които си играят с играчки, които имат голямо количество детайли, може да види, че те се използват само по предназначение. Докато "недовършената" играчка оставя децата свободно да упражняват въображението си, "завършената" играчка обвързва детето към определена група дейности.
Ако, например, на децата е дадена играчка жълто такси, те вероятно ще ограничат тяхната игра до дейности, свързани с такси. Ако, обаче, на тях се даде обикновена дървена кола, тя може да служи за много различни цели: състезателна кола или движещ се микробус, туристически автобус или ремарке на трактор, вагон на товарен влак или линейка. Възможностите са безкрайни, ограничени само от въображението на децата.
Учебните програми на много съвременни детски градини включват дейности изискващи различни степени на готовност, които подготвят децата за формалното обучение. В някои детски градини, децата започват подготовка за четене, писане и смятане. Валдорфските детски градини подготвят децата за академичните предизвикателства на началното училище, но го правят чрез ангажиране на волята, чрез смислени дейности в живота, чрез култивиране на чувствата, чрез изкуство и чрез стимулиране на творчеството и фантазията чрез въображаеми игри.
http://www.facebook.com/pages/The-Waldorf-School-of-Atlanta/433567040610
В детска градина учителите не поставят преждевременни академичните изисквания към учениците си. Вместо това, те позволяват на интелектуалните способности на децата да се развиват по естествен път, така че по времето, когато започнат да изучават основните степени, те са готови и нетърпеливи да изпитат нови форми на обучение.
Пробуждане на благоговение
Малките деца са пропити с естествено благочестие, защото те гледат на света с почуда и се отдават изцяло на всяко преживяване. Валдорфските детски учители се опитват да запазят живо у децата, естественото чувство за удивление, чувството за единство и увереното отношение към света. Това се прави чрез обкръжаване на децата с митично настроение, което утвърждава живата реалност на елементарните същества и съществата на природния свят. Децата поздравяват Бащата Слънце в сутрешното си стихотворение, благодарят на Майката Земя по време на ядене; нежният принц Есен трябва да направи път на Зимният крал, с неговите бурни настроения, а прекрасната принцеса Пролет е горещо приветствана от всички.
Във валдорфската детска градина, чувството на благоговение на детето се насърчава и задълбочава чрез дейности, разкази и фестивали, които дават възможност на децата да участват в цикъла на годината. През есента, например, стаята може да бъде украсена с царевична шума и снопове узряло жито. Букети от ярко оцветени листа и есенни цветя проблясват тук и там, добавяйки цвят и аромат в стаята. Масата на сезоните може да бъде покрита с червени и златисти коприни, на които са сложени тикви и кратуни, малка катеричка крие жълъди, а гном наднича от малък кух пън. Времето преди обед включва песни и стихотворения, които изразяват щедростта на годината. Децата могат да научат игри с пръсти с едно стихче, или да играят кръгови игри с песни. Ябълките са в изобилие и децата могат да си направят ябълков сок или печени ябълки, или ябълков пай с фантастична решетеста кора. Те могат да направят малки лодки от орехови черупки и да ги пуснат да плават по течението на поток, или да натопят листа в разтопен пчелен восък и да ги окачат по прозорците. Сезонът може да завърши с есенен фестивал, на които са поканени родителите. Децата носят ярко оцветени пелерини и есенни корони и лицата им светят с вълнение и радост. Учителят разказва приказка, родителите, както и децата се пренасят в друго време, и на друго място. След това всички се събират в кръг и гласовете им се издигат в една песен на благодарност и похвала преди прибирането на реколтата. Щастливи са децата, чиито опит за сезона е обогатен по толкова много начини! Семената на почит, засети в детската градина и в началното училище, дават плодове, които узряват много по-късно в живота.
Източник: http://www.waldorfearlychildhood.org.tonkahost.com/uploads/Trostli%20Article.pdf